dinsdag 29 juni 2010

Eerst zaaien, dan oogsten

Al weken klik ik snel weg als ik mijn lijst met bezochte sites in Firefox zie en daarin 'le vieux verger' aantref. Want wat ben ik al tijden van plan, maar komt er steeds maar niet van vanwege andere drukke werkzaamheden? Juist, een blogje schrijven over de moestuin. Een excuus is misschien dat die drukke werkzaamheden deels plaatsvonden ín die moestuin. Want het is een hoop werk, dat moestuinieren.

Was ik in januari nog vast van plan om een 'makkelijke moestuin' aan te leggen, het lot in de gedaante van Louis en zijn mannen besliste anders. Zij hadden op een mooie dag gewoon een stuk grond in de boomgaard afgezet, het gras eruit gehaald, een heg er om heen gezet en paadjes gemaakt. Ja, dan ga je natuurlijk niet meer met die bakken aan de slag. Een snelle crowdsource op twitter en wat boekjes bestuderen leverden een teeltplan, gebaseerd op wisselteelt op: in de vier vakken van mijn moestuin zou ik rustig aan beginnen met sjalotjes, pastinaak en wortelen (vak 1), sla, broccoli, courgettes en aardappelen (vak 2) aardbeien en pompoenen(vak 3) en erwten en bonen (vak 4).

Eind maart gingen de wortelen, sjalotjes, slasoorten en aardappelen de grond in. De courgettes, broccoli en pompoenen heb ik voorgezaaid in een kweekbak, in april in potjes gezet en begin mei in de volle grond. Erwtjes en bonen werden in april gezaaid en het geheel werd wat opgevrolijkt met dahlia's. Al na een week of vijf kwam de pluksla op. En hoe! Al had ik maar een rijtje sla gezaaid, de opbrengst was en is nog steeds enorm. Dat is dus een leerpunt voor volgend jaar: minder sla zaaien.
Inmiddels zijn de sjalotten gerooid, daarvan ga ik hopelijk dit weekend uienrelish maken. De aardappelen zien er ook uit alsof ze binnenkort geoogst kunnen worden. Hopelijk lukt dat nog voordat we op vakantie gaan. Ik vermoed dat de courgettes, de broccoli en de bonen nog wat langer de tijd nodig hebben.

Al met al ben ik erg tevreden met het experiment tot nu toe, ondanks dat ik toch aardig wat tijd kwijt ben met onkruid wieden en sproeien als het erg droog is. Op de wensenlijst voor volgend jaar staan wat verschillende soorten aardappelen en rabarber. Daarnaast wil ik meer courgettes en broccoli zaaien omdat die beter aanslaan dan ik verwacht had.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten